Maria Teresa Garcia

Investigador Científic

IQAC

Departament

Tensioactius i Nanobiotecnologia

Grup de recerca

Tensioactius i Líquids Iònics Biocompatibles (BSILs)

Contacte

Correu electrònic

teresa.garcia@iqac.csic.es

Telèfon

934006166

Perfils

ORCID

0000-0001-9967-3472

Twitter

@GarciaMTeresa

Maria Teresa Garcia

Investigador Científic

La Dra. M. Teresa García és Científica Titular del grup de Tensioactius Biocompatibles i Líquids Iònics a l’Institut de Química Avançada de Catalunya (IQAC-CSIC). Es va doctorar en Química a la Universitat de Barcelona l’any 1990. La seva recerca en química sostenible i nanotecnologia se centra en el disseny, síntesi i estudi de les propietats fisicoquímiques de tensioactius i líquids iònics. Estudia el seu comportament ambiental i impacte ecològic, alhora que desenvolupa amfífils no tòxics i biodegradables a partir de fonts renovables. El seu treball estableix relacions entre estructura molecular i ecotoxicitat per crear materials multifuncionals biodegradables i bioactius.

Actualment desenvolupa tensioactius i líquids iònics d’origen biològic per al control del creixement bacterià com a alternatives als antimicrobians convencionals. La seva recerca ha donat lloc a 98 articles revisats per parells (>6000 cites, índex h=41, Scopus), 8 capítols de llibre i participació en nombrosos projectes (IP en 6 projectes nacionals). Ha dirigit 3 tesis doctorals, 5 treballs de màster i 20 treballs de fi de grau, i ha tutoritzat nombrosos estudiants i personal tècnic. Durant més de 15 anys ha estat Directora Científica de la Plataforma de Biodegradació i Ecotoxicitat de l’IQAC-CSIC, proporcionant serveis tècnics i col·laborant activament amb els sectors públic i privat mitjançant projectes i contractes de recerca.

L’objectiu principal del projecte és desenvolupar estratègies innovadores i sostenibles per a la prevenció i eliminació de biofilms basades en amfífils catiònics biodegradables amb activitat antimicrobiana. Se n’estudiarà l’aplicació com a agents antimicrobians mitjançant dos enfocaments: i) prevenir la formació de biofilms mitjançant materials antimicrobians i ii) eliminar biofilms mitjançant sistemes eficaços d’alliberament (nanopartícules i adjuvants).
El projecte busca generar evidència ambiental sòlida per a materials polimèrics antimicrobians basats en amfífils catiònics biodegradables com a alternativa sostenible als QACs. S'avaluaran polímers de PLA funcionalitzats i nanopartícules de zeïna mitjançant assajos estandarditzats de biodegradabilitat i ecotoxicitat.