Ibane Abasolo, investigadora de l’Institut de Química Avançada de Catalunya (IQAC-CSIC), ha rebut una de les 44 Ajudes en Recerca 2023 que atorga l’Associació Contra el Càncer a Barcelona per al projecte ReachGlio. Abasolo dirigeix aquest projecte –el qual comptarà amb un ajut de 70.500€- i que busca millorar els tractaments de càncers cerebrals mitjançatl’ús de nanotecnologies que facilitin l’arribada dels fàrmacs al tumor. En el projecte també participa, entre altre personal investigador, Miriam Royo, investigadora del grup Sistemes Multivalents per Nanomedicina.
Proyecto ReachGlio
Els glioblastomes són un dels tumors més agressius que existeixen, degut sobretot a la seva localització dins del cervell i a la seva capacitat per a envair el teixit que els envolta. A més, són tumors molt heterogenis. Tot plegat explica en part per què segueixen sense haver-hi opcions de teràpia curativa per als pacients amb aquest tipus de tumors i que el pronòstic continuï sent molt dolent.
Un dels principals problemes que tenen els fàrmacs dissenyats per a frenar el creixement dels glioblastomes és la dificultat perquè arribin de manera efectiva al cervell i que es distribueixin homogèniament en aquest tumor amb zones tan diferents.
“Per salvar aquest obstacle, el nostre projecte planteja fer servir petites modificacions (nanopartícules) en fàrmacs ja existents, que ja s’hagi demostrat que són capaços de frenar les cèl·lules tumorals, però que tinguin un difícil accés al cervell. Esperem que aquests fàrmacs millorats, denominats nanomedicines, els permetin travessar la barrera que hi ha entre els vasos sanguinis i el cervell, així com fer diana en les cèl·lules tumorals” explica Ibane Abasolo.
En el projecte comptaran amb experts europeus en models preclínics de glioblastoma, producció i modificació de nanopartícules, i mètodes físics per a la identificació dels fàrmacs modificats. Utilitzant aquest coneixements complementaris, esperen proposar en un curt-mig termini assajos clínics efectius i menys tòxics per a pacients amb glioblastoma.
CIBER-BBN Comunicació